Published on November 6th, 2015
0Canadian Speech-Language Pathology and Audiology Program Graduate Theses 2014-2015
We are pleased to acknowledge the following graduate theses (master’s and doctoral), which were completed in the 2014–2015 academic year.
Note: Students at the University of Ottawa and Université de Montréal contribute to research by completing other types of projects.
Please note: Theses titles are listed in the language in which they were written.
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Wendy Mitchell | Doctor of Philosophy | PhD | The Communication Profile of Young Adults With Autism |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Ido Bornstein | Aud | M.Sc. | Behavioural Measures of Interference and Facilitation in Audiovisual Colour-Word Stroop Matching Task |
James Donovan | S-LP | M.Sc. | You Need to Get Into Their Space: A Qualitative Study of the Moe the Mouse Program |
Lise Gillen | Aud | M.Sc. | Contextual Momentary Assessment of Speech-in-Noise Listening Situations Among Hearing Aid Users: Validity and Reliability |
Heng Chen Ke | Aud | M.Sc. | Elicitation of the Acoustic Change Complex (ACC) to Long-Duration Speech Stimuli in Four-Month-Old Infants |
Anne-Marie Kidd | S-LP | M.Sc. | Development of Ojibwe (Anishinaabemowin) Speech Phase 1: Developing a Word List to Evaluate Speech Development |
Rachelle Lim | S-LP | M.Sc. | Nonlinear Phonological Analysis in Assessment of Phonological Development in Tagalog |
Hillary Stahl | S-LP | M.Sc. | Professional Support for Bilingual Language Acquisition in Children With Developmental Disabilities: A Survey of Speech-Language Pathologists in British Columbia, Canada |
Hope Valeriote | Aud | M.Sc. | A Comparison of the Auditory Steady-State and Auditory Brainstem Responses to Air-and Bone-Conducted Stimuli in Infants With Hearing Loss |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Allison MacEacheron | Aud | Master’s | Periodicity Envelope Encoding: Evidence for Two Sites of Introduction |
Caroline Jamison | S-LP | Master’s | Preliminary Investigation of the Utility of the N400 for Passively Estimating Speech Hearing Ability in Noise |
Bonita Squires | S-LP | Master’s | Language, Literacy and Classroom Participation of Students Who Are Deaf or Hard-of-Hearing in Nova Scotia and New Brunswick |
Jennifer Finbow | Aud | Master’s | Comparison of BAHA and CROS Hearing Aid in Single-Sided Deafness |
Lara Georgis | Aud | Master’s | Effects of Spectral Distortion on Speech Intelligibility |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Karine Bishop | S-LP | Master’s | Étude comparative des habiletés en lecture : lecture autonome versus lecture par synthèse vocale |
Michelle Brouillette | S-LP | Master’s | Les compétences linguistiques d’enfants d’âge scolaire nés prématurés au Nord de l’Ontario |
Maxine Perrin | S-LP | Master’s | Observing Eye Movements During a Symbol Search Task |
Nadia Simard | S-LP | Master’s | L’effet du contact des langues en classe préscolaire minoritaire |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Hélène Massé | S-LP | Master’s | Les nouvelles technologies pour le traitement des troubles du langage dans l’aphasie : Revue de la littérature des évidences scientifiques |
Patricia Lemieux | S-LP | Master’s | Fonctions cognitives sous-jacentes aux déficits de fluence verbale chez les personnes souffrant de schizophrénie : Revue de la littérature |
Stéphanie Poirier | S-LP | Master’s | Étude de l’accès lexical aux noms et aux verbes dans le déficit cognitif léger et le déficit cognitif subjectif |
Andréanne Chagnon | S-LP | Master’s | Développement d’une tâche de dénomination d’images pour l’évaluation de l’anomie légère |
Julie-Frédérique Dubé and Claudia Paquette | S-LP | Master’s | La conscience modale en français, quelle place occupe le subjonctif? |
Andréane Larouche | S-LP | Master’s | Effets de classe grammaticale et d’imageabilité lors d’une tâche de jugement de synonymie |
Geneviève Pelletier | S-LP | Master’s | Évaluation franco-québécoise de la variante logopénique de l’aphasie primaire progressive : étude de cas multiple |
Pascale Lepage | S-LP | Master’s | Démence sémantique et dyslexie de surface : étude de cas portant sur dix patients atteints de la variante sémantique de l’aphasie primaire progressive |
Jean-Alexandre Raby | S-LP | Master’s | Efficacité d’un traitement pour l’anomie dans l’aphasie chronique |
Marilou Perron | S-LP | Master’s | Développement de la BEPS (Batterie d’évaluation de la production syntaxique) |
Ariane Bergeron-Michaud | S-LP | Master’s | Adaptation d’un test d’évaluation de la prosodie et du contexte |
Marie Michelle Blais and Maude Giasson | S-LP | Master’s | Normalisation du protocole TCC évaluation de la communication |
Geneviève Filly-Paré | S-LP | Master’s | Rééducation de la prosodie émotionnelle |
Alexandra Collin and Audrey Thibault | S-LP | Master’s | Identification précoce : création d’un outil de vulgarisation scientifique du développement langagier à l’intention des médecins |
Charlène Caron and Sophie Marcotte | S-LP | Master’s | La stimulation de la communication prélinguistique chez les enfants âgés de moins de deux ans |
Gabrièle Briggs | S-LP | Master’s | Langage et comportement chez des enfants de trois ans |
Véronique Lemieux and Julie Leblanc | S-LP | Master’s | Stratégies de stimulation du langage : illustrations vidéo à l’intention des parents |
Vanessa Rancourt-Thibault | S-LP | Master’s | L’engagement par le regard à trois mois prédit-il le vocabulaire expressif à 18 mois? |
Anne Bilodeau | S-LP | Master’s | Recension des écrits sur le volet expressif de la pragmatique chez les enfants, adolescents et adultes ayant un syndrome d’Asperger |
Laurie Pedneault-Drolet and Carolane Tremblay | S-LP | Master’s | Les variables prédictrices de la trajectoire du développement langagier chez les enfants négligés |
Léa-Laurence Dionne | S-LP | Master’s | Revue de la littérature sur les thérapies vocales réalisées comme traitement pour les dysphonies |
Marie-Pier Legendre | S-LP | Master’s | Évaluation de la validité de convergence du leaq par rapport au it-mais chez une clientèle ayant reçu un implant cochléaire avant trois ans |
Brigitte Lévesque | S-LP | Master’s | Développement de la littératie chez les enfants porteurs d’un implant cochléaire : une revue systématique |
Kristina Findlay | S-LP | Master’s | Le développement de la parole chez les enfants ayant une implantation cochléaire bilatérale |
Bianca Hébert | S-LP | Master’s | Enquête sur le questionnaire MHAVIE : opinion d’orthophonistes sur les améliorations possibles pour une évaluation plus exhaustive des situations d’handicap sur le plan de la communication |
Joannie Gilbert | S-LP | Master’s | Validation et fiabilité d’un outil d’évaluation de la compréhension morphosyntaxique des enfants franco-québécois |
Florence Dion-Morin and Marie-Philippe Rodrigue | S-LP | Master’s | L’influence de la familiarité du nom dans une phrase sur l’apprentissage d’un nouveau verbe chez des enfants francophones âgés de quatre ans |
Léa Gauthier-Chamard | S-LP | Master’s | Interventions et services offerts aux adolescents et aux jeunes adultes dysphasiques : Recension des écrits et entrevues avec des intervenants et des gestionnaires de trois établissements en réadaptation physique du Québec. |
Myriam Roy and Laurie Tremblay Savard | S-LP | Master’s | Étude de la fidélité et de la validité du FOCUS©-F |
Claudie Jobin | S-LP | Master’s | Une approche communicationnelle entre les intervenants de la petite enfance et les parents dans un contexte d’interculturalité : les types de savoirs à échanger |
Geneviève Cooke | S-LP | Master’s | Les facilitateurs à la communication parents-intervenants en petite enfance en contexte interculturel: revue de la littérature scientifique |
Catherine Paradis and Émilie Breton | S-LP | Master’s | Pratiques enseignantes guidées par les faits scientifiques pour le développement des habiletés langagières réceptives chez les enfants du primaire. |
Frédérique Asselin-Giguère | S-LP | Master’s | Habiletés en langage écrit chez les enfants avec une déficience auditive : une revue de la littérature scientifique |
Julie St-Onge | S-LP | Master’s | Formation continue en enseignement primaire « inférences et compréhension de lecture » : évaluation des besoins des enseignants |
Julie Rivard | S-LP | Master’s | Effet protecteur de la musique sur le vieillissement de la voix |
Nancy Meunier | S-LP | Master’s | L’effet de la presbyacousie sur la perception de la parole dans le bruit |
Catherine Itri | S-LP | Master’s | Étude sur la faisabilité de l’utilisation d’un outil technologique pour travailler les habiletés de contact et de poursuite visuels d’enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme |
Vanessa Daigle-Delage and Anne-Isabelle Levesque | S-LP | Master’s | Évaluation des habiletés inférentielles d’enfants dysphasiques à partir d’un outil expérimental électronique |
Arianne Lefebvre | S-LP | Master’s | Évaluation, auprès d’enfants sains, d’un outil d’entraînement au contact et à la poursuite visuels visant à améliorer et/ou à évaluer l’attention conjointe des enfants autistes |
Michael Perron | S-LP | Master’s | L’efficacité de la stimulation cérébrale non-invasive dans le traitement de la dysphagie oropharyngée |
Marilyne Joyal | S-LP | Master’s | Les effets de la stimulation transcrânienne à courant direct sur le traitement sémantique chez des sujets sains : une revue de littérature |
Sandy Delisle | S-LP | Master’s | L’importance du contact et de la poursuite visuels dans le développement langagier et sociale |
Audrey Bonneau | S-LP | Master’s | Revue systématique des approches thérapeutiques à visée communicationnelle et langagière chez la population atteinte de schizophrénie |
Marie-Pier Bérubé-Tremblay | S-LP | Master’s | Intervention visant l’amélioration des habiletés d’attention conjointe des enfants présentant un trouble du spectre autistique |
Noémie Auclair-Ouellet | Médecine expérimentale | PhD | Implication de la mémoire sémantique dans les opérations de morphologie flexionnelle et dérivationnelle |
Vincent Martel-Sauvageau | Médecine expérimentale | PhD | Impact de la prise en charge thérapeutique sur les troubles de la parole dans la maladie de Parkinson : stimulation cérébrale profonde et traitement orthophonique |
Sonia Routhier | Médecine expérimentale | PhD | Nouvelles approches pour la prise en charge de l’anomie dans l’aphasie post-accident vasculaire cérébral et dans l’aphasie primaire progressive |
Christina Tremblay | Médecine expérimentale | PhD | Effets de la stimulation cérébrale sur la compréhension des métaphores dans la maladie de Parkinson |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Pan Liu | S-LP | PhD | Culture and Cultural Immersion Modulate the Brain Response to Human Expressions of Emotion: Electrophysiological Evidence |
Youngja Nam | S-LP | PhD | The Role of Acoustic-Phonetic Bias in Consonant Manner Perception |
Rachel Schwartz | S-LP | PhD | Minding the Gap Between Experience and Expression: What Contributes to the Negative Social Perception of Patients With Parkinson’s Disease? |
Hanady Bani Hani | S-LP | PhD | Language-Impaired Children With Autism Spectrum Disorders and Children With Specific Language Impairment: Similar Language Abilities But Distinct Memory Profiles |
Kristina Kasparian | S-LP | PhD | The Case of the Non-Native-Like First-Language: Neurophysiological Investigations of First-Language Attrition and Second-Language Processing |
Rachael Pineo | S-LP | M.Sc. | Sentence Repetition Performance in Bilingual Children With SLI Compared to Age and Language-Matched Peers |
Fayden Bokhari | S-LP | M.Sc. | Investigating the Neurocognitive Mechanisms Underlying Trough-Conditional and Logical Semantic Aspects of Sentence Processing: An Event-Related Brain Potential Study |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Lyne Beauchemin |
S-LP | Master’s |
Attitudes parentales des personnes ayant subi un traumatisme craniocérébral sévère; élaboration d’un programme de soutien |
Annie-Claude Bélanger |
S-LP | Master’s |
La croissance post-traumatique et la résilience après un traumatisme craniocérébral |
Anne-Pier Blanchet |
S-LP | Master’s |
Programme de formation axé sur la communication pour les proches aidants de personnes atteintes de la maladie d’Alzheimer au stage léger : une étude pilote |
Nadège-Gabrielle Chayer |
S-LP | Master’s | Programme d’intervention orthophonique pour personnes atteintes de la maladie d’Alzheimer au stage léger : une étude pilote |
Billie Déziel-Gagnon |
S-LP | Master’s | Un excellent suivi… mais à quel prix : perceptions des parents de jeunes enfants sourds relativement aux services offerts en réadaptation |
Sarel Ethier |
S-LP | Master’s | L’effet du Théâtre Aphasique sur le bien-être des personnes aphasiques |
Myriam Godue |
S-LP | Master’s | Favoriser la stimulabilité : la clé du succès pour les troubles des sons de la parole? |
Mariane Hudon |
S-LP | Master’s | Réapprivoiser la musique après l’implant cochléaire : développement d’un outil adapté à la culture québécoise |
Mélody Ionescu-Jourdan |
S-LP | Master’s | Programme pour favoriser la transition au secondaire des jeunes présentant une dysphasie |
Amélie Labeaume |
S-LP | Master’s | Qualité de vie à long terme des proches aidants d’individus traités pour un cancer tête et cou |
Magali Labelle |
S-LP | Master’s | Qualité de vie à long terme des individus traités pour un cancer des voies aérodigestives supérieures |
Marie-Dominique Lessard |
S-LP | Master’s |
L’éthique : un contenu abordé dans la formation en orthophonie? |
Stéphanie Martin |
S-LP | Master’s | Mesure de la résilience et des facteurs favorisant le processus de résilience chez les adultes ayant une surdité acquise |
Sarah Massicotte |
S-LP | Master’s | Actualisation des Alliés de la parole : programme de maintien de la fluidité pour adolescents qui bégaient de l’AJBQ |
Stéphanie McNicoll |
S-LP | Master’s | Inclusion sociale et relations avec les pairs des élèves porteurs d’implant cochléaire… Qu’en pensent les enseignants? |
Julie Mongrain |
S-LP | Master’s | Les services orthophoniques offerts aux enfants dysphasiques québécois : le point de vue des parents |
Caroline Paillé |
S-LP | Master’s | Programme de formation axé sur la communication pour les proches aidants de personnes atteintes de la maladie d’Alzheimer au stage léger : une étude pilote |
Cynthia Paquin |
S-LP | Master’s | Actualisation des Alliés de la parole : programme de maintien de la fluidité pour adolescents qui bégaient de l’AJBQ |
Catherine Poliquin |
S-LP | Master’s | Stimulation du langage chez l’enfant de six mois à six ans : création de l’espace biblio-jeux |
Annie-Kim Robertson |
S-LP | Master’s | L’éthique : un contenu abordé dans la formation en orthophonie? |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Anna-Maria Mersov | S-LP | M.Sc. | A Magnetoencephalography Investigation of the Role of Stuttering Anticipation on Speech Preparation and Execution of Speech in Adults Who Stutter |
Esther Katz | S-LP | PhD | Promoting Interactions in Preschoolers With Autism Spectrum Disorder via Peer-Mediated Intervention |
Stacey Skoretz | S-LP | PhD | Dysphagia Following Endotracheal Intubation: Frequency, Risk Factors and Characteristics |
Hermien Dina Diepstra | S-LP | PhD | Motor Aspects of the Emergence of Oral Gestures for Speech: A Dynamic Approach |
Trelani Milburn | S-LP | PhD | Preschool Children’s Early Spelling and Writing |
Name of Student |
Program |
Graduate Level |
Title |
Udit Saxena |
Hearing Science | PhD |
Measures of Acoustic Reflexes in Typically Developing Children with Suspected Auditory Processing Disorder |
Renita Sudirga |
Hearing Science |
PhD |
Effect of Reverberation Context on Spatial Hearing Performance of Normally Hearing Listeners |
Rachael Smyth |
Speech and Language Science |
M.Sc. |
The Relationship Between Auditory Integration, Inspection Time and Language in Children |
Beatriz (Ysabel) Domingo |
Speech and Language Science |
M.Sc. |
The Effect of Botulinum Toxin Type A (BtA) on Speech Intelligibility in Oromandibular Dystonia |
Clarissa Lau |
Speech and Language Science | M.Sc. |
Interrelationships Between Language and Social Skills in Preschool Children |
Swati Nikumb |
Speech and Language Science |
M.Sc. |
Verb Production in Parkinson’s Disease |
Angela Roberts |
Speech and Language Science |
PhD |
Characterizing Spoken Discourse in Individuals With Parkinson’s Disease Without Dementia |
Sriram Boothalingam |
Hearing Science | PhD |
The Role of the Cochlea and Efferent System in Children With Auditory Processing Disorder |
Vijayalakshmi Easwar |
Hearing Science |
PhD |
Evaluation of Auditory Evoked Potentials in Hearing Aid Outcome Measure |
Tran Nguyen |
Hearing Science | M.Sc. |
The Effects of Target Spectrum, Noise and Reverberation on Auditory Cue Weighting in Sound Localization |
Melissa Nash |
Rehabilitation Sciences |
M.Sc. |
Body Image and Quality of Life: An Exploration Among Individuals With Head and Neck Cancer |