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Published on November 6th, 2015

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Canadian Speech-Language Pathology and Audiology Program Graduate Theses 2014-2015

We are pleased to acknowledge the following graduate theses (master’s and doctoral), which were completed in the 2014–2015 academic year.

Note: Students at the University of Ottawa and Université de Montréal contribute to research by completing other types of projects.

Please note: Theses titles are listed in the language in which they were written.

Name of Student
Program
Graduate Level
Title
University of Alberta
Department of Communication Sciences & Disorders
S-LP Program
Wendy Mitchell Doctor of Philosophy PhD The Communication Profile of Young Adults With Autism
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
University of British Columbia
School of Audiology & Speech Sciences
S-LP and Audiology Programs
Ido Bornstein Aud M.Sc. Behavioural Measures of Interference and Facilitation in Audiovisual Colour-Word Stroop Matching Task
James Donovan S-LP M.Sc. You Need to Get Into Their Space: A Qualitative Study of the Moe the Mouse Program
Lise Gillen Aud M.Sc. Contextual Momentary Assessment of Speech-in-Noise Listening Situations Among Hearing Aid Users: Validity and Reliability
Heng Chen Ke Aud M.Sc. Elicitation of the Acoustic Change Complex (ACC) to Long-Duration Speech Stimuli in Four-Month-Old Infants
Anne-Marie Kidd S-LP M.Sc. Development of Ojibwe (Anishinaabemowin) Speech Phase 1: Developing a Word List to Evaluate Speech Development
Rachelle Lim S-LP M.Sc. Nonlinear Phonological Analysis in Assessment of Phonological Development in Tagalog
Hillary Stahl S-LP M.Sc. Professional Support for Bilingual Language Acquisition in Children With Developmental Disabilities: A Survey of Speech-Language Pathologists in British Columbia, Canada
Hope Valeriote Aud M.Sc. A Comparison of the Auditory Steady-State and Auditory Brainstem Responses to Air-and Bone-Conducted Stimuli in Infants With Hearing Loss
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
Dalhousie University
School of Human Communication Disorders
S-LP and Audiology Programs
Allison MacEacheron Aud Master’s Periodicity Envelope Encoding: Evidence for Two Sites of Introduction
Caroline Jamison S-LP Master’s Preliminary Investigation of the Utility of the N400 for Passively Estimating Speech Hearing Ability in Noise
Bonita Squires S-LP Master’s Language, Literacy and Classroom Participation of Students Who Are Deaf or Hard-of-Hearing in Nova Scotia and New Brunswick
Jennifer Finbow Aud Master’s Comparison of BAHA and CROS Hearing Aid in Single-Sided Deafness
Lara Georgis Aud Master’s Effects of Spectral Distortion on Speech Intelligibility
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
Université Laurentienne
Programme de maîtrise en orthophonie
S-LP Program
Karine Bishop S-LP Master’s Étude comparative des habiletés en lecture : lecture autonome versus lecture par synthèse vocale
Michelle Brouillette S-LP Master’s Les compétences linguistiques d’enfants d’âge scolaire nés prématurés au Nord de l’Ontario
Maxine Perrin S-LP Master’s Observing Eye Movements During a Symbol Search Task
Nadia Simard S-LP Master’s L’effet du contact des langues en classe préscolaire minoritaire
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
Université Laval
Programme de maîtrise en orthophonie
S-LP Program
Hélène Massé S-LP Master’s Les nouvelles technologies pour le traitement des troubles du langage dans l’aphasie : Revue de la littérature des évidences scientifiques
Patricia Lemieux S-LP Master’s Fonctions cognitives sous-jacentes aux déficits de fluence verbale chez les personnes souffrant de schizophrénie : Revue de la littérature
Stéphanie Poirier S-LP Master’s Étude de l’accès lexical aux noms et aux verbes dans le déficit cognitif léger et le déficit cognitif subjectif
Andréanne Chagnon S-LP Master’s Développement d’une tâche de dénomination d’images pour l’évaluation de l’anomie légère
Julie-Frédérique Dubé and Claudia Paquette S-LP Master’s La conscience modale en français, quelle place occupe le subjonctif?
Andréane Larouche S-LP Master’s Effets de classe grammaticale et d’imageabilité lors d’une tâche de jugement de synonymie
Geneviève Pelletier S-LP Master’s Évaluation franco-québécoise de la variante logopénique de l’aphasie primaire progressive : étude de cas multiple
Pascale Lepage S-LP Master’s Démence sémantique et dyslexie de surface : étude de cas portant sur dix patients atteints de la variante sémantique de l’aphasie primaire progressive
Jean-Alexandre Raby S-LP Master’s Efficacité d’un traitement pour l’anomie dans l’aphasie chronique
Marilou Perron S-LP Master’s Développement de la BEPS (Batterie d’évaluation de la production syntaxique)
Ariane Bergeron-Michaud S-LP Master’s Adaptation d’un test d’évaluation de la prosodie et du contexte
Marie Michelle Blais and Maude Giasson S-LP Master’s Normalisation du protocole TCC évaluation de la communication
Geneviève Filly-Paré S-LP Master’s Rééducation de la prosodie émotionnelle
Alexandra Collin and Audrey Thibault S-LP Master’s Identification précoce : création d’un outil de vulgarisation scientifique du développement langagier à l’intention des médecins
Charlène Caron and Sophie Marcotte S-LP Master’s La stimulation de la communication prélinguistique chez les enfants âgés de moins de deux ans
Gabrièle Briggs S-LP Master’s Langage et comportement chez des enfants de trois ans
Véronique Lemieux and Julie Leblanc S-LP Master’s Stratégies de stimulation du langage : illustrations vidéo à l’intention des parents
Vanessa Rancourt-Thibault S-LP Master’s L’engagement par le regard à trois mois prédit-il le vocabulaire expressif à 18 mois?
Anne Bilodeau S-LP Master’s Recension des écrits sur le volet expressif de la pragmatique chez les enfants, adolescents et adultes ayant un syndrome d’Asperger
Laurie Pedneault-Drolet and Carolane Tremblay S-LP Master’s Les variables prédictrices de la trajectoire du développement langagier chez les enfants négligés
Léa-Laurence Dionne S-LP Master’s Revue de la littérature sur les thérapies vocales réalisées comme traitement pour les dysphonies
Marie-Pier Legendre S-LP Master’s Évaluation de la validité de convergence du leaq par rapport au it-mais chez une clientèle ayant reçu un implant cochléaire avant trois ans
Brigitte Lévesque S-LP Master’s Développement de la littératie chez les enfants porteurs d’un implant cochléaire : une revue systématique
Kristina Findlay S-LP Master’s Le développement de la parole chez les enfants ayant une implantation cochléaire bilatérale
Bianca Hébert S-LP Master’s Enquête sur le questionnaire MHAVIE : opinion d’orthophonistes sur les améliorations possibles pour une évaluation plus exhaustive des situations d’handicap sur le plan de la communication
Joannie Gilbert S-LP Master’s Validation et fiabilité d’un outil d’évaluation de la compréhension morphosyntaxique des enfants franco-québécois
Florence Dion-Morin and Marie-Philippe Rodrigue S-LP Master’s L’influence de la familiarité du nom dans une phrase sur l’apprentissage d’un nouveau verbe chez des enfants francophones âgés de quatre ans
Léa Gauthier-Chamard S-LP Master’s Interventions et services offerts aux adolescents et aux jeunes adultes dysphasiques : Recension des écrits et entrevues avec des intervenants et des gestionnaires de trois établissements en réadaptation physique du Québec.
Myriam Roy and Laurie Tremblay Savard S-LP Master’s Étude de la fidélité et de la validité du FOCUS©-F
Claudie Jobin S-LP Master’s Une approche communicationnelle entre les intervenants de la petite enfance et les parents dans un contexte d’interculturalité : les types de savoirs à échanger
Geneviève Cooke S-LP Master’s Les facilitateurs à la communication parents-intervenants en petite enfance en contexte interculturel: revue de la littérature scientifique
Catherine Paradis and Émilie Breton S-LP Master’s Pratiques enseignantes guidées par les faits scientifiques pour le développement des habiletés langagières réceptives chez les enfants du primaire.
Frédérique Asselin-Giguère S-LP Master’s Habiletés en langage écrit chez les enfants avec une déficience auditive : une revue de la littérature scientifique
Julie St-Onge S-LP Master’s Formation continue en enseignement primaire « inférences et compréhension de lecture » : évaluation des besoins des enseignants
Julie Rivard  S-LP Master’s Effet protecteur de la musique sur le vieillissement de la voix
Nancy Meunier  S-LP Master’s L’effet de la presbyacousie sur la perception de la parole dans le bruit
Catherine Itri  S-LP Master’s Étude sur la faisabilité de l’utilisation d’un outil technologique pour travailler les habiletés de contact et de poursuite visuels d’enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme
Vanessa Daigle-Delage and Anne-Isabelle Levesque S-LP Master’s Évaluation des habiletés inférentielles d’enfants dysphasiques à partir d’un outil expérimental électronique
Arianne Lefebvre  S-LP Master’s Évaluation, auprès d’enfants sains, d’un outil d’entraînement au contact et à la poursuite visuels visant à améliorer et/ou à évaluer l’attention conjointe des enfants autistes
Michael Perron  S-LP Master’s L’efficacité de la stimulation cérébrale non-invasive dans le traitement de la dysphagie oropharyngée
Marilyne Joyal S-LP Master’s Les effets de la stimulation transcrânienne à courant direct sur le traitement sémantique chez des sujets sains : une revue de littérature
Sandy Delisle S-LP Master’s L’importance du contact et de la poursuite visuels dans le développement langagier et sociale
Audrey Bonneau S-LP Master’s Revue systématique des approches thérapeutiques à visée communicationnelle et langagière chez la population atteinte de schizophrénie
Marie-Pier Bérubé-Tremblay  S-LP Master’s Intervention visant l’amélioration des habiletés d’attention conjointe des enfants présentant un trouble du spectre autistique
Noémie Auclair-Ouellet Médecine expérimentale PhD Implication de la mémoire sémantique dans les opérations de morphologie flexionnelle et dérivationnelle
Vincent Martel-Sauvageau Médecine expérimentale PhD Impact de la prise en charge thérapeutique sur les troubles de la parole dans la maladie de Parkinson : stimulation cérébrale profonde et traitement orthophonique
Sonia Routhier Médecine expérimentale PhD Nouvelles approches pour la prise en charge de l’anomie dans l’aphasie post-accident vasculaire cérébral et dans l’aphasie primaire progressive
Christina Tremblay Médecine expérimentale PhD Effets de la stimulation cérébrale sur la compréhension des métaphores dans la maladie de Parkinson
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
McGill University
School of Communication Sciences and Disorders
S-LP Program
Pan Liu S-LP PhD Culture and Cultural Immersion Modulate the Brain Response to Human Expressions of Emotion: Electrophysiological Evidence
Youngja Nam S-LP PhD The Role of Acoustic-Phonetic Bias in Consonant Manner Perception
Rachel Schwartz S-LP PhD Minding the Gap Between Experience and Expression: What Contributes to the Negative Social Perception of Patients With Parkinson’s Disease?
Hanady Bani Hani S-LP PhD Language-Impaired Children With Autism Spectrum Disorders and Children With Specific Language Impairment: Similar Language Abilities But Distinct Memory Profiles
Kristina Kasparian S-LP PhD The Case of the Non-Native-Like First-Language: Neurophysiological Investigations of First-Language Attrition and Second-Language Processing
Rachael Pineo S-LP M.Sc. Sentence Repetition Performance in Bilingual Children With SLI Compared to Age and Language-Matched Peers
Fayden Bokhari S-LP M.Sc. Investigating the Neurocognitive Mechanisms Underlying Trough-Conditional and Logical Semantic Aspects of Sentence Processing: An Event-Related Brain Potential Study
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
Université du Québec à Trois-Rivières
Département d’orthophonie
S-LP Program

Lyne Beauchemin

S-LP Master’s

Attitudes parentales des personnes ayant subi un traumatisme craniocérébral sévère; élaboration d’un programme de soutien

Annie-Claude Bélanger

S-LP Master’s

La croissance post-traumatique et la résilience après un traumatisme craniocérébral

Anne-Pier Blanchet

S-LP Master’s

Programme de formation axé sur la communication pour les proches aidants de personnes atteintes de la maladie d’Alzheimer au stage léger : une étude pilote

Nadège-Gabrielle Chayer

S-LP Master’s Programme d’intervention orthophonique pour personnes atteintes de la maladie d’Alzheimer au stage léger : une étude pilote

Billie Déziel-Gagnon

S-LP Master’s Un excellent suivi… mais à quel prix : perceptions des parents de jeunes enfants sourds relativement aux services offerts en réadaptation

Sarel Ethier

S-LP Master’s L’effet du Théâtre Aphasique sur le bien-être des personnes aphasiques

Myriam Godue

S-LP Master’s Favoriser la stimulabilité : la clé du succès pour les troubles des sons de la parole?

Mariane Hudon

S-LP Master’s Réapprivoiser la musique après l’implant cochléaire : développement d’un outil adapté à la culture québécoise

Mélody Ionescu-Jourdan

S-LP Master’s Programme pour favoriser la transition au secondaire des jeunes présentant une dysphasie

Amélie Labeaume

S-LP Master’s Qualité de vie à long terme des proches aidants d’individus traités pour un cancer tête et cou

Magali Labelle

S-LP Master’s Qualité de vie à long terme des individus traités pour un cancer des voies aérodigestives supérieures

Marie-Dominique Lessard

S-LP Master’s

L’éthique : un contenu abordé dans la formation en orthophonie?

Stéphanie Martin

S-LP Master’s Mesure de la résilience et des facteurs favorisant le processus de résilience chez les adultes ayant une surdité acquise

Sarah Massicotte

S-LP Master’s Actualisation des Alliés de la parole : programme de maintien de la fluidité pour adolescents qui bégaient de l’AJBQ

Stéphanie McNicoll

S-LP Master’s Inclusion sociale et relations avec les pairs des élèves porteurs d’implant cochléaire… Qu’en pensent les enseignants?

Julie Mongrain

S-LP Master’s Les services orthophoniques offerts aux enfants dysphasiques québécois : le point de vue des parents

Caroline Paillé

S-LP Master’s Programme de formation axé sur la communication pour les proches aidants de personnes atteintes de la maladie d’Alzheimer au stage léger : une étude pilote

Cynthia Paquin

S-LP Master’s Actualisation des Alliés de la parole : programme de maintien de la fluidité pour adolescents qui bégaient de l’AJBQ

Catherine Poliquin

S-LP Master’s Stimulation du langage chez l’enfant de six mois à six ans : création de l’espace biblio-jeux

Annie-Kim Robertson

S-LP Master’s L’éthique : un contenu abordé dans la formation en orthophonie?
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
University of Toronto
Department of Speech-Language Pathology
Anna-Maria Mersov S-LP M.Sc. A Magnetoencephalography Investigation of the Role of Stuttering Anticipation on Speech Preparation and Execution of Speech in Adults Who Stutter
Esther Katz S-LP PhD Promoting Interactions in Preschoolers With Autism Spectrum Disorder via Peer-Mediated Intervention
Stacey Skoretz S-LP PhD Dysphagia Following Endotracheal Intubation: Frequency, Risk Factors and Characteristics
Hermien Dina Diepstra S-LP PhD Motor Aspects of the Emergence of Oral Gestures for Speech: A Dynamic Approach
Trelani Milburn S-LP PhD Preschool Children’s Early Spelling and Writing
Name of Student
Program
Graduate Level
Title
Western University
School of Communication Sciences and Disorders and Health and Rehabilitation Sciences Program
S-LP and Audiology Programs

Udit Saxena

Hearing Science PhD

Measures of Acoustic Reflexes in Typically Developing Children with Suspected Auditory Processing Disorder

Renita Sudirga

Hearing Science

PhD

Effect of Reverberation Context on Spatial Hearing Performance of Normally Hearing Listeners

Rachael Smyth

Speech and Language Science

M.Sc.

The Relationship Between Auditory Integration, Inspection Time and Language in Children

Beatriz (Ysabel) Domingo

Speech and Language Science

M.Sc.

The Effect of Botulinum Toxin Type A (BtA) on Speech Intelligibility in Oromandibular Dystonia

Clarissa Lau

Speech and Language Science M.Sc.

Interrelationships Between Language and Social Skills in Preschool Children

Swati Nikumb

Speech and Language Science

M.Sc.

Verb Production in Parkinson’s Disease

Angela Roberts

Speech and Language Science

PhD

Characterizing Spoken Discourse in Individuals With Parkinson’s Disease Without Dementia

Sriram Boothalingam

Hearing Science PhD

The Role of the Cochlea and Efferent System in Children With Auditory Processing Disorder

Vijayalakshmi Easwar

Hearing Science

PhD

Evaluation of Auditory Evoked Potentials in Hearing Aid Outcome Measure

Tran Nguyen

Hearing Science M.Sc.

The Effects of Target Spectrum, Noise and Reverberation on Auditory Cue Weighting in Sound Localization

Melissa Nash

Rehabilitation Sciences

M.Sc.

Body Image and Quality of Life: An Exploration Among Individuals With Head and Neck Cancer

 




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